Foredrag af Thyge Madsen
Frihed må forstås i forhold til menneskets væsen og hvad der kan kaldes for dets ’udviklingsparadoks’: det udvikles ud fra sig selv, men ikke ved sig selv eller af sig selv.
Som med den individuelle evne til at gå oprejst, tale og tænke, dannes i menneskets sociale liv trangen til frihed og følelsen for lighed og broderlighed kun i omgang med andre.
Grundlaget for frihed etableres i den tidlige barndom ved efterligning og må socialt videreudvikles i skoleårene.
Derfor betinges individuel og social udvikling af hinanden i Steiners pædagogik som forudsætning for ’etisk individualisme’. Pædagogisk omskrevet: ’selvopdragelse’.
Frihedsdannelse udfordres i vores tid af en individualisme, der gør krav på frihed udefra, og som undviger selvopdragelse, samt af en politisk styring, der udøver større og større kontrol over individet.
Tilmelding: Ingen
Tidspunkt: kl. 19.30
Pris: 100.-
Arr. Nr. 2022-505
Thyge Madsen
Thyge Madsen *1954. Tidligere leder af Pædagogseminariet i Aarhus/Skanderborg og Solhjem, Rudolf Steiner-dagtilbud i Aarhus.